Wednesday, November 2, 2011

When the lecture is way too clinical...

Main lesson learnt from today's genetics lecture in gene therapy, as found at Wikipedia:

- In the TV series Dark Angel gene therapy is mentioned as one of the practices performed on transgenics and their surrogate mothers at Manticore, and in the episode Prodigy, Dr. Tanaka uses a groundbreaking new form of gene therapy to turn Jude, a premature, vegetative baby of a crack/cocaine addict, into a boy genius.

- Gene therapy is a crucial plot element in the video game Metal Gear Solid, where it has been used to enhance the battle capabilities of enemy soldiers.

- Gene therapy plays a major role in the sci-fi series Stargate Atlantis, as a certain type of alien technology can only be used if one has a certain gene which can be given to the members of the team through gene therapy.

- Gene therapy also plays a major role in the plot of the James Bond movie Die Another Day.

- Gene therapy plays a recurring role in the present-time sci-fi television program ReGenesis, where it is used to cure various diseases, enhance athletic performance and produce vast profits for bio-tech corporations. (e.g. an undetectable performance-enhancing gene therapy was used by one of the characters on himself, but to avoid copyright infringement, this gene therapy was modified from the tested-to-be-harmless original, which produced a fatal cardiovascular defect).

- Gene therapy is the basis for the plot line of the film I Am Legend.
Gene therapy is an important plot key in the game Bioshock where the game contents refer to plasmids and [gene] splicers.

- The book Next by Michael Crichton unravels a story in which fictitious biotechnology companies experiment with gene therapy.

- In the television show Alias, a breakthrough in molecular gene therapy is discovered, whereby a patient's body is reshaped to identically resemble someone else. Protagonist Sydney Bristow's best friend was secretly killed and her "double" resumed her place.

3 comments:

  1. Hej Tom!
    Otroligt inspirerande och givande blogg, gott jobbat! Det är så att jag funderar på att börja läsa till läkare nästa höst fast då på Semmelweiss Uni. i Budapest inte i Prag på Charles, även om det är ett alternativ. Jag har lite frågor till dig och skulle vara väldigt tacksam vid svar.
    -Du ritar väldigt bra och detaljerat, är det ett kriterium eller ett personligt val? Väljer andra studenter att bara läsa på och försöka hålla det i huvudet?
    -Tycker du att det är svårt och så pass stressigt att din fritid uteblir?
    -Kommer du i kontakt med svenska studenter?
    -Ligger du till bland de bästa i kurserna?
    -Hur är lärarna och studietempot?
    -Skulle du rekomendera andra att plugga till läkare utomlands?

    Väldigt många frågor från min sida, du behöver inte svara på alla men svara gärna på dem du orkar.

    MVH Niklas

    ReplyDelete
  2. Tack för den fina kritiken.
    Skall försöka svara på de frågor du ställt:

    Artistisk Anatomi
    Slutprovet på våran Anatomikurs omfattar en hel del teckning och illustrering. Under hela studieåret blir du mer eller mindre tvungen, oavsätt "talang" eller färdigheter i teckning, att återge din kunskap genom illustrering. Professorerna vill se att du kan återskapa din kunskap på papper, samt i tal. Notera att vi har inga skriftliga prov, endast muntliga korsförhör där en illustrering av området du beskriver är A-O.
    Vårt slutprov bestod av ca 120 frågor, eller snarare ämnesrubriker, och att ha minst en bild per fråga är grundläggande för ett bra resultat.
    Jag är därför givetvis väldigt tacksam att jag har ritat genom hela min uppväxt med insiration från min morbror och mamma. Många hade väldigt fler jobbiga arbetsmoment genom kursen då de inte tyckte särkilt mycket om att teckna.
    Givetvis gjorde många ett mycket bra resultat ändå, vad jag menar är att i just anatomin så hjälper det en mycket på vägen.
    Det är också ett fantastiskt sätt att plugga på.

    Fritid?
    Min fritid blir vad jag gör den till. Är jag tidseffektiv så kan jag ta mer tid till annat men oftast så tycker jag det jag läser är såpass intressant att jag hellre spenderar en fredagskväll med ett glas vin och en bok. Notera att många inte är som mig när det gäller detta - vi är trots allt olika och en viss person kan behöva släppa på trycket och gå ut och festa för att kunna ladda om och ge gärnet på studierna igen.
    En tredje kategori festar mer än att studera och resultatet blir en mycket tyngre arbetsbörda innan slutprovet. Somliga klarar det, somliga inte.

    Svenskar och sollning
    På mitt universitet, och i mitt år, var vi vid start ca 20 skandinaver varav 16 svenskar.
    Idag, i andra året, är vi endast ca 10 kvar. Det besvarar en annan fråga angående sollningen från år 1 - JA, det var väldigt många drop outs detta året pga olika skäl. Jag uppskattar det till ca 35-40%. I anatomin var success-rate: 75%.

    Mitt resultat
    Med handen på hjärtat så var jag en av de bättre anatomistudenterna och långt över medel i de andra ämnena.
    Jag gick ut första året med A i anatomi och B i Histologi, de två stora kurserna, samt A i resten av småkurserna.
    Allt beror på motivation och studietid.

    Studietempo
    Det är tufft, oerhört intensivt. En ny lecture varje vecka med ett nytt ämne som du måste följa upp. Tyvärr leder detta till prioritering, som är nödvändig för att hinna med. Om man skulle läsa allt i lägre tempo skulle medicin utb vara långt över 6 år.
    Lärarna är helt okej beroende på institut. Engelskan är svår i början men man vänjer sig vid deras dialekter. Givetvis är vissa departement helkass medans andra är långt bättre. Det beror även på individuell uppskattning.

    Jag rekomenderar starkt att plugga utomlands. Erfarenheten och språket (engelska+landets språk) är guld värt!
    Du får kontakter från hela världen och det är oerhört roligt att stå på egna ben och att ta sig fram på egen hand - om än stundtals tufft.
    Utb är oerhört mycket bättre rent teoretiskt och du blir tvungen att studera för att hålla dig kvar - något som jag tror är mycket positivt i slutändan.

    Hoppas jag gett svaren du sökt, om inte, ställ följdfrågor så svarar jag i mån om tid.

    / Tom Johannes

    ReplyDelete
  3. Tack så mycket för svaren Tom, väldigt givande!

    ReplyDelete

About to publish a thought, comment or feedback?
Remember to fill in your email address for a quick response - if this is left out, You will have to keep track of my answer in comment form at the post you originally commented on. //Tom J